Vertrek naar de boot

20 mei 2022 - Ijmuiden, Nederland

​​​​​​Het plan was om om 13.00 uur bij Twan in Oosterhout  vertrekken. Ik was zelf eerder vertrokken omdat er een hoosbui zou komen. Ik kwam droog bij Twan aan. De meesten overigens. Behalve Hugo. Hij heeft de zondvloed vol gekopt.

Hoosbui bij vertrek

We hadden besloten een uurtje te wachten en pas om 14.00 te vertrekken. Dat bleek een prima keuze. Wat buien tot aan Utrecht en daarna was het droog en brak de zon weer door. De boot hadden we al snel gevonden, nadat we, hoe kan het ook anders, even op Frans moesten wachten. Hij was de enige die niet getankt had en besloot zelf een benzine pomp op te zoeken. Uiteraard één die van de route af was. 1 km verder stonden we allemaal bij een pomp gewoon keurig langs de route. En daarna wachten op Frans. De reis begint dus als verwacht; Frans is ons ongeleid projectiel, warhoofd én eigenheimer in één persoon. Het zal nooit saai worden bij MC Lapinkulta. We konden al snel de boot op.

Opstellen voor de boot

De motoren moesten we zelf vastzetten met spanbanden. Ton vd E liep hevig zwetend en hijgend rond . Gerard heeft alles uiteraard gecheckt en Frans was weer eens iets kwijt. Niets nieuws dus.

Klaar voor de boot in IJmuidenTon E is al klaarFrans zal wel weer iets kwijt en/of vergeten zijnGerard loopt de spanbanden na

Na een douche de bar in en daarna, boven verwachting, goed gegeten! Ik dacht eerst dat ik in Azië terecht was gekomen. Het schip wordt geëxploiteerd door de gastvrije mensen afkomstig uit dat werelddeel. Verwarrend was wel dat de gerechten alleen een naam hebben en geen nummer. We hebben het voor ons doen heel netjes gehouden op de boot. Rond 00.30 lagen we allemaal in onze kooi.

Op de boot een paar biertjes pakken

De zee was spiegel glad. Zelfs nog bruinvissen gezien. Morgen wacht eerst Noord Engeland en ‘s middags rijden we Schotland binnen. Het avontuur begint!